”Som kontorelev i departementet har jeg prøvet kræfter af med mange forskelligartede arbejdsopgaver. Der er fra starten blevet taget godt hånd om mig med en solid oplæring, samtidig med at jeg har fået lov til at udfordre mig selv fagligt i trygge rammer. Det har derfor været en oplagt arbejdsplads at få lov at afprøve skolens undervisning i praksis.”
Sådan beskriver vores dygtige kontorelev, Marianne M., sit elevforløb i departementet.
Er det også noget af det, du leder efter? Så bliv en del af vores nye hold af kontorelever pr. 1. september 2025.
Du vil blive mødt af erfarne praktikkontorer, der ser frem til at byde dig velkommen og klæde dig på til at bidrage til den samfundsmæssige opgave, vi sammen løfter i ministeriet.
I departementet varetager vi både ministerbetjening og den overordnede planlægning og administration af lovgivningen på udlændinge- og integrationsområdet. Du vil få en hverdag, hvor du er helt tæt på de politiske beslutninger, og hvor du, udover at blive en haj til administration, lærer, hvad det vil sige at være en dygtig embedsmand.
Vi søger nye kontorelever og tilbyder to forskellige uddannelsesforløb:
HR-elev: Her får du en specialiseret profil inden for HR, hvor du arbejder med personalerelaterede opgaver gennem hele din praktik.
Rotations-elev: Her får du mulighed for at rokere mellem flere af departementets kontorer, så du opnår bred erfaring og indsigt i forskellige administrative opgaver.
Uanset om du er interesseret i at være HR- eller rotations-elev, vil du få en 2-årig kontoruddannelse med speciale i offentlig administration.
Du vil komme til at arbejde med fx:
Alt sammen opgaver der giver dig gode forudsætninger for et fremtidigt job i den offentlige sektor.
Du bliver en del af en større helhed – en stor koncern – hvor mulighederne er mange. Også efter endt uddannelse. Uanset hvilke kontorer du kommer i praktik i, vil du få tilknyttet oplæringsansvarlige, som har lyst til at lære dig at kende og give dig de bedste muligheder for at lære.
Du får mulighed for at opbygge et stærkt netværk blandt andre kontorelever – både internt i departementet og i UIM's tre styrelser - da vi aktuelt har 14 kontorelever ansat på tværs af UIM.
Desuden kan vi blandt andet tilbyde dig:
Vi er på udkig efter dig, der er motiveret for at kickstarte din karriere inden for offentlig administration i et departement.
Dig, som har en moden og positiv tilgang til din uddannelse, hvor du tager ansvar for din egen læring, og gør dig umage med din opgaveløsning.
Hvis du tilmed kommer med flair for mundtlig og skriftlig kommunikation, er god til at samarbejde og trives i en hverdag, hvor det er afgørende, at tidsfrister og deadlines overholdes, så er vi overbeviste om, at vi vil være et godt match.
Så ser vi frem til at modtage din ansøgning, eksamensbevis og evt. realkompetencevurdering senest mandag den 21. april 2025.
I din ansøgning bedes du besvare nedenstående spørgsmål, som vi vil lægge vægt på i udvælgelsesprocessen:
Vi forventer at holde samtaler i uge 18.
Du vil inden samtalen få tilsendt en faglig case, som vi vil høre dine refleksioner om til samtalen.
Vil du høre mere om det at være kontorelev hos os, er du velkommen til at kontakte kontorelevansvarlig Marie K. D. Jensen på telefon 61 98 33 94 eller på e-mail mkdj@uim.dk.
Du ansættes som kontorelev efter OAO-S-Fællesoverenskomsten og organisationsaftalen for kontorfunktionærer, laboranter og it-medarbejdere (HK).
Du ansættes som udgangspunkt til en 2-årig kontoruddannelse. I løbet af de to år vil du have ca. 15 ugers obligatorisk skoleophold.
For at kunne søge stillingen skal du have gennemført én af følgende grunduddannelser:
Hvis du er over 25 år, skal du indhente en opdateret realkompetencevurdering hos studievejlederen på en handelsskole. Læs mere om adgangskravene her.
Ansættelsesområdet er Udlændinge- og Integrationsministeriet med tilhørende institutioner, og dit arbejdssted vil være Udlændinge- og Integrationsministeriets departement, Slotsholmsgade 10-12, 1216 København K.
Politiets Efterretningstjeneste vil gennemføre et sikkerhedstjek af din person, så vi i Udlændinge- og Integrationsministeriet kan vurdere, om du er egnet til at varetage stillingen. Du skal løbende kunne bestå et sikkerhedstjek under hele din ansættelse. Du kan læse om, hvordan vi behandler dine persondata her.
Ligestilling i alle dens aspekter er vigtig. Derfor opfordres alle interesserede uanset etnisk tilhørsforhold, religion, køn, alder og lign. til at søge stillingen. Udlændinge- og Integrationsministeriet er medlem af Foreningen Lige Adgang.
Venligst henvis til elevportalen.dk ved ansøgning
Sted
Udlændinge- og Integrationsministeriets departement
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Datoer
Ansøgningsfrist: 21. april 2025
Tiltrædelse: 1. september 2025
Kontakt
Marie K. D. Jensen
(+45) 61 98 33 94
mkdj@uim.dk
Find vej
Udlændinge- og Integrationsministeriet har overordnet to politikområder: Hvem må indrejse og opholde sig i landet – og hvordan sikrer vi, at udlændinge bidrager til og tager del i samfundet?
Ministeriet har ca. 1800 medarbejdere fordelt på departementet, Styrelsen for International Rekruttering og Integration, Udlændingestyrelsen og Hjemrejsestyrelsen - herunder Nationalt ID-center, Udlændingenævnets sekretariat og Flygtningenævnets sekretariat.